Verbindende Communicatie

Verbindende Communicatie draait om contact (met de ander én met jezelf!) en is een proces waarbij we zoeken naar contact met elkaar. De kwaliteit van dit contact bepaalt of we de dingen die we tegenkomen op kunnen lossen. Dit geldt ook voor het contact dat ik met mezelf heb, want meningen over mezelf leveren een belangrijk aandeel aan mijn gevoelens.

Conflicten ontstaan nooit over wat we zeggen (daar zijn we het hooguit over eens of oneens) maar over wat we ondertussen van onszelf en de ander vinden. Dit drukken we vaak non-verbaal uit. Door hier bewust mee om te gaan, ben je in staat het contact met de ander te herstellen.

Door Verbindende Communicatie kun je verbinden: Je richt je aandacht op de gevoelens en behoeften die in het spel zijn in plaats van op wat er goed of fout gaat, of wat je ervan vindt. We maken onderscheid tussen wat we zien (waarnemen) en wat we ervan vinden (oordeel). Dat klinkt eenvoudig, maar blijkt moeilijk in de praktijk!

 

Deze training is al veelvuldig gegeven. In het bedrijfsleven, voor onderwijzend en ondersteunend personnel in het middelbaar onderwijs en in de zorg. Door de eenvoud en diepgang wordt de training vaak zeer positief gewaardeerd door deelnemers. Referenties zijn onder andere op te vragen bij de Maashorst Academy, het Udens College en de ISA Group. Klik hier voor reviews.